Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-08@04:18:52 GMT

جستجوی راز‌های تاریک یاکوزا در سریال «فساد توکیو»

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۴۷۸۴

جستجوی راز‌های تاریک یاکوزا در سریال «فساد توکیو»

فرارو- اگر دوست دارید سریال اکشنی ببینید که به استادانه‌ترین شکل ممکن ساخته شده باشد، «فساد توکیو» همان چیزی است که می‌خواهید. قسمت اول سریال را استاد مسلّم ژانر جنایی یعنی مایکل مان کارگردانی کرده و این شما را از همان ابتدا درگیر داستان می‌کند. این سریال با اقتباس از خاطرات جیک آدلستاین ساخته شده؛ خبرنگاری آمریکایی که بیشتر دوران کاریش را در ژاپن گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش فرارو؛ انسل الگور در این سریال نقش جیک را بازی می‌کند. او روزنامه‌نگاری یهودی از میسوری آمریکاست که به عنوان تنها خبرنگار خارجی در بزرگترین روزنامۀ ژاپن مشغول به کار است. فیلمبرداری سریال در توکیو انجام شده و داستان آن به سال‌های اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم برمی‌گردد. الگور برای بازی در این نقش به مدت یکسال به مطالعۀ زبان و آداب و رسوم ژاپنی پرداخته است. او تلاش کرده تا بلندپروازی جیک را به عنوان روزنامه‌نگاری که در فرهنگی کاملا متفاوت و بیگانه مشغول به کار می‌شود به خوبی به نمایش بگذارد. یکی از ویژگی‌های مثبت سریال این است که نمی‌خواهد جیک را به عنوان یک منجی غربی نشان بدهد. گاهی این ویراستار کره‌ای روزنامه است که جیک را به خاطر نادیده گرفتن هویت انسانی آدم‌ها سرزنش می‌کند. البته بعد از مدتی این دو نفر به درک متقابل و هماهنگی لازم برای پرداختن به موضوعات چالش‌برانگیز میرسند.   گزارش‌های جیک در حوزۀ مسائل جنایی است و بعضی از اشتباهات اولیۀ او در کارش باعث می‌شود که یک کارآگاه پلیس به اسم هیروتو کاتاگیری (با بازی درخشان کن واتانابه) نسبت به او رویکرد خصمانه‌ای پیدا کند. یکی از صحنه‌های جالب سریال صحنۀ گفتگو و جر و بحث جیک با هیروتو است؛ گفتگویی که نهایتا به قانع شدن کارآگاه پلیس ختم می‌شود. آن چیزی که باعث درخشش جیک در کارش می‌شود ورود او به قلمرو مسائل مربوط به یاکوزا است؛ بزرگترین باند سازمان‌یافتۀ جرم و جنایت در ژاپن که یکی از عادی‌ترین کار‌هایی که می‌کنند تهدید روزنامه‌نگارانی است که بخواهند بیش از حد در کار آن‌ها سرک بکشند. جیک متوجه می‌شود که مجموعه‌ای از خودکشی‌ها که اخیرا اتفاق افتاده است، همگی توسط افرادی انجام شده که به نوعی به یاکوزا بدهکار بوده‌اند. بعد از اینکه او از این مسئله مطلع می‌شود، بین گزارش کردن این خبر یا فرار کردن مردد می‌شود و نهایتا راه اول را انتخاب می‌کند؛ انتخابی که تا حد زیادی به ارتباط او با هیروتو مربوط است.   به غیر از ویراستار روزنامه و مادرش، یک زن دیگر به اسم سامانتا هم هست که به جیک کمک می‌کند نگاه عمیق‌تر و وسیع‌تری در زندگی و کارش داشته باشد. سامانتا زنی آمریکایی است که در یکی از کافه‌های تحت کنترل یاکوزا مشغول کار است. شخصیت‌پردازی سامانتا (با بازی فوق‌العادۀ راشل کلر) بسیار دقیق و متفاوت از کار درآمده و هر بار که ما (مثل جیک) فکر می‌کنیم او را شناخته‌ایم، یک غافلگیری جذاب در انتظار ماست. در واقع کل سریال همین جذابیت غافلگیرکننده را دارد. خشونت بخشی از زندگی روزمره در «فساد توکیو» است؛ هر چند که اصلا در نشان دادن صحنه‌های خشونت زیاده‌روی نشده، اما همان صحنه‌های پراکنده‌ای که وجود دارد کاملا تاثیرگذار هستند. این سریال بیش از آنکه بخواهد همه چیز را به سرحد خشونت و خباثت بکشاند، بیشتر در قلمرو‌های خاکستری میان خوب و بد جریان دارد و این چیزی است که به آن عمق و نیرو می‌بخشد.   در مجموع باید گفت این سریال اثری متفاوت و مسحورکننده است، بخصوص برای کسانی که عاشق تعلیق، هیجان و داستان‌های کارآگاهی باشند و از غرق شدن در فرهنگ شرق آسیا لذت ببرند.   بازیگران: انسل الگورت (Ansel Elgort)، کن واتانابه (Ken Watanabe)، راشل کلر (Rachel Keller) و دیگران امتیاز: ۸.۲/۱۰   منبع: abcnews.go.com

منبع: فرارو

کلیدواژه: سریال نقد فیلم یاکوزا جنایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۴۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری‌های مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب

هفته گذشته خبری منتشر شد درباره اینکه تولید «پایتخت ۷» به جریان افتاده و قرار است بازیگران اصلی بار دیگر کنار هم جمع شوند.

به گزارش فیلم نیوز، به بهانه این اتفاق مهم، نگاهی داریم به بازی‌های مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر در کنار هم.

استشهادی برای خدا | علیرضا امینی | ۱۳۸۶

اولین همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر سال ۱۳۸۶ در فیلم «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی اتفاق افتاد. تنابنده در این فیلم نقش روحانی به نام شیخ‌محمد را داشت و با گریمی متفاوت، بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. او در در کنار شخصیت رحمت، کارمند مخابرات روستا که احمد مهرانفر نقش او را بازی می‌کرد، موقعیت‌های بامزه‌ای را در فیلم رقم می‌زدند. ماجرا از این قرار بود که فردی به نام فتحی پس از سال‌ها به آبادی‌اش بازمی‌گشت تا قبل از مرگ، از همه مردم ده بخواهد روی کفن‌اش را به نشانه رضایت از او امضا کنند تا در آرامش از دنیا برود.

مردم ده معتقدند بودند که تا همسرش از او رضای نباشد و امضا نکند، فایده‌ای ندارد. او باید هرطور شده رضایت همسرش را به دست می‌آورد و در این مسیر شیخ محمد و رحمت هم او را همراهی می‌کردند. محسن تنابنده علاوه بر بازی در این نقش، در نگارش فیلمنامه «استشهادی برای خدا» هم نقش داشت و از این جهت کاملا به ابعاد مختلف شخصیت شیخ‌محمد احاطه داشت.

شیخ‌محمد روحانی مهربانی بود که به واسطه لهجه مشهدی و سادگی و طنز جالبی که در گفتارش بود، حال‌وهوای فیلم را عوض می‌کرد. دیالوگ‌های میان او با شخصیت رحمت بسیار جذاب از آب درآمده و می‌توان گفت مقدمه‌ای برای شکل‌گیری شخصیت‌های نقی و ارسطو در «پایتخت» بود. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره بیست‌وششم فیلم فجر شد.

پایتخت | سیروس مقدم | ۱۴۰۲ تا ۱۳۹۰

مهمترین بازی تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» اتفاق افتاد و این زوج هنری توانستند وجوه دیگری از بازی‌شان را درقالب یک زوج کمدی به نمایش بگذارند. موتور محرک سریال «پایتخت»، محسن تنابنده بود. نه فقط به عنوان بازیگر که در جایگاه نویسنده و مشاور کارگردان بخش مهمی از بار جذابیت سریال را به دوش می‌کشید.

با این‌حال آنچه بیشتر در ذهن‌ها مانده، بازی او در نقش نقی معمولی است. شخصیتی ساده که در هر فصل خودش را عقل کل می‌بیند، اما مدام با تصمیم‌های اشتباه و رفتار‌های عجیبش باعث ایجاد موقعیت‌های جالبی می‌شود. نقی در همان فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی شکل گرفت، اما رفته‌رفته در فصل‌های بعدی تکامل پیدا کرد و مدام بر بار جذابیتش اضافه شد. احمد مهران‌فر تا قبل از سال ۱۳۹۰ که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در تئاتر و سینما و تلویزیون آثار زیادی از خود به جا گذاشته بود. «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده»، «استشهادی برای خدا» و … آثار مهم برجا مانده از او بودند.

با این حال، اما نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او به حساب آمد. زوج نقی و ارسطو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفتند که حتی نمی‌توانیم تصور کنیم «پایتخت» را بدون حضور یکی‌شان تصور کنیم. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار می‌کرد و به عنوان شخصیتی عاشق‌پیشه و علاقه‌مند به ازدواج معرفی می‌شد.

او روی هر دختری دست می‌گذاشت ناکام می‌ماند و وضعیت طوری پیش می‌رفت که دست آخر بازهم تنها بماند. از این رو بخش مهمی از داستان هر فصل پیرامون زندگی او و جدال‌هایی که با نقی داشت پیش می‌رفت. نقش ارسطو به قدری در کارنامه مهران‌فر اهمیت دارد که خیلی‌ها او را با نام ارسطو می‌شناسند.

ایران برگر | مسعود جعفری جوزانی | ۱۳۹۳

محسن تنابنده و احمد مهرانفر بعد از درخشش به عنوان یک زوج در «پایتخت»، در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم همکاری مشترک داشتند. ماجرای فیلم درباره دو خان به نام‌های امرالله‌خان و فتح‌الله‌خان بود که بر سر انتخابات شورا‌ها در یک روستا رقابت می‌کردند.

تنابنده نقش فتح‌الله خان را داشت و با گریمی بسیار متفاوت توانسته بود شمایلی از یک خان را ترسیم کند. علی نصیریان نقش امرالله‌خان را بازی می‌کرد و احمد مهرانفر در نقش رهام، یک جور‌هایی مشاور امرالله‌خان بود. نقشش در این فیلم چندان زیاد نبود و در چند سکانس بازی داشت. گرچه مهرانفر با ظاهری متفاوت به میدان آمده بود و جنس بازی‌اش فرق می‌کرد، اما آن زمان خیلی‌ها معتقد بودند شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.

علی البدل | سیروس مقدم | ۱۳۹۶

سیروس مقدم بعد از درخشش پایتخت در چند فصل، تصمیم گرفت سال ۱۳۹۶ تغییر رویه دهد و به جای ساخت فصل جدید پایتخت سریال کمدی روستایی دیگری به نام «علی‌البدل» بسازد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران اصلی پایتخت را درکنار بازیگران دیگر قرار داد. ماجرا درباره روستایی بود که دو خان آن با هم اختلاف داشتند و حالا باید برای رسیدگی به امور، یک علی‌البدل انتخاب می‌کردند.

محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را داشت که در قامت مشاور به میدان می‌آمد و به هر دو خان مشاوره می‌داد. احمد مهرانفر هم در این سریال نقش عضو علی‌البدل را داشت. آن دو با گریم‌هایی کاملا متفاوت با «پایتخت» حضور پیدا کردند و شیوه بازی‌شان هم کاملا با آنچه که در سریال قبلی شاهدش بودیم تفاوت داشت.

«علی‌البدل» سریال موفقی نبود. با اینکه مخاطبان زیادی آن را دنبال می‌کردند، اما نتوانست جای خودش را نزد مخاطبان باز کند و اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم رقم بزند. به همین دلیل هم وارد فصل‌های بعدی نشد و مقدم مجددا سراغ ساخت «پایتخت» رفت.

دیگر خبرها

  • بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
  • بازیگر ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • «برنارد هیل»، شاه «تئودون» ارباب حلقه ها درگذشت
  • ببینید | تصاویر تازه از عملیات جستجوی کودک ٥ ساله غرق‌شده در رودخانه خرسان
  • برنارد هیل کاپیتان «تایتانیک» از دنیا رفت
  • همکاری‌های مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • عملیات جستجوی جنازه جوان غرق شده شوشی ادامه دارد
  • چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد + فیلم
  • (ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد